עין קשתות – אום אל קנטיר

פורסם בתאריך 19.11.23

הידעתם שאתם יכולים לבקר בכפר יהודי קדום בן 1,500 שנה בלי מכונית שנוסעת בזמן? טוב, אולי רק עם מכונית רגילה, ואם אתם מתארחים בקיבוץ אורטל, לא תצטרכו לנסוע רחוק, כי עין קשתות, (או אום אל קנטיר) נמצא במרחק נסיעה קצר. מה דעתכם להלך בשבילים של כפר יהודי קדום ולטעום טעימה מהחיים בארץ ישראל של תקופת המשנה והתלמוד?

הייתם רוצים להתרשם מהשרידים הפזורים בשטח, להתאהב ביופי של מעיין הקשתות, אזור התעשייה העתיק של הכפר, ולהתרגש מהיכלית ארון הקודש של בית הכנסת של הכפר ששוחזרה לפרטי פרטים למען הדורות הבאים. אז למה אתם מחכים? הצטיידו בנעלי הליכה, בכובעים, במים ובאוכל וצאו למסע מדהים בזמן בעין קשתות ממש כאן, ברמת הגולן.

 

מבוא להיסטוריה של עין קשתות

כיום כפר עין הקשתות, או בשמו הערבי אום אל קנטיר, הוא אתר ארכאולוגי. בחלוף השנים נחשפו באתר שרידים מדהימים של כפר יהודי קדום. מה שהדהים את הארכאולוגים, ומה שמדהים את המבקרים באתר עד היום, הוא ההשתמרות המפליאה של השרידים ובעיקר ההשתמרות של היכלית ארון הקודש במבנה בית הכנסת. כיוון שמבנה בית הכנסת השתמר היטב ונותר מרשים עד היום, עין קשתות הוכרז אתר מורשת לאומי, וזה מבטיח את השתמרותו גם בעתיד.

בית כנסת עין הקשתות

עין קשתות היה כפר רמת־גולני אופייני בתקופת המשנה והתלמוד, הוא הוקם במאה השישית לספירה והיה אחד מ־30 כפרים מקומיים ששגשגו בפסגה המישורית היפה ביותר בארץ. השגשוג והפריחה שאפיינה בזמנו את היישוב היהודי השוקק ברמת הגולן לא פסחה על עין קשתות. הכפר עצמו אכלס קהילה יהודית גדולה שניהלה אורח חיים איכותי למדי ונעה בין קודש לחול, בין תורה לעבודה.

מלבד בית הכנסת של הכפר, שהוא גולת הכותרת למבקרים בו היום, מעיין הקשתות היה המרכז התעשייתי ההומה של הכפר. במי המעיין הלבינו בדי פשתן יקרים ומבקרים מהאזור כולו הגיעו אליו כדי לקבל את השירות המיוחד הזה. בשל כך אפשר להניח שתושבי עין קשתות נהנו מחיים איכותיים וטובים בשלווה גולנית אופיינית. למרבה הצער, הכפר לא האריך ימים. בשנת 749 החריבה אותו רעידת אדמה, והוא נותר בשיממונו עד ימינו.

עין הקשתות

חוויה בבית הכנסת העתיק בגולן

המבקרים שמגיעים לאתר אום קנטיר, באים לראות את שרידי בית הכנסת העתיק, וליתר דיוק – באים לחוות את אווירת הקדושה ששורה בין שרידיו. היכלית ארון הקודש, המקום הקדוש ביותר בכל בית כנסת, עומדת שם שקטה, יפה ומפוארת בין שרידים וחורבות וממתינה להתגלות מחדש. החפירה הארכאולוגית באתר ארכה 15 שנים ולאחריה שוקמו מבנה בית הכנסת וההיכלית בחרדת קודש אמיתית שניכרת בכל פינה באתר.

אומנם רק הקומה הראשונה של בית הכנסת שוחזרה ושוקמה, אך הדבר אינו פוגע ביופיו של בית הכנסת. כך נראו בתי הכנסת של תקופת המשנה והתלמוד, ויש לשער שהמבנה המיוחד הזה – וכל המבנים שהוקמו בגולן וברחבי הארץ – חיקו את המראה המפואר והעשיר של בית המקדש שחרב, לא סתם אווירת קדושה מיוחדת שורה בהם. רוצים להרגיש קדושה אמיתית? כנסו למכונית וסעו לעין קשתות. היא מחכה לכם שם.

אום קנטיר

עין קשתות – איך מגיעים?

הכניסה לאתר עין קשתות הינה בתשלום. עם הגעתכם תוזמנו לצפות בסרט קצר ומומלץ מאוד המתאר את תהליך השיקום של האתר ולהשתתף בסיורים מודרכים לקבוצות, למשפחות וליחידים. הנהלת האתר מאפשרת למבקרים לערוך בו כנסים, הרצאות ואירועי מצווה מרגשים בתיאום מראש.

מתכוננים לביקור בעין קשתות? אל תשכחו נעלי הליכה נוחות, כובע, נשנושים, מצלמה וגם משקפת אם יש לכם. כל אלה יעזרו לכם להיערך היטב לטיול הרגלי המרגש בין שבילי החורבות השוממות אך מלאות החיים ולהתמוגג מהאווירה המיוחדת ומהנופים המרהיבים. אל תוותרו על ביקור בבית הכנסת העתיק ועל גיחה למעיין הקשתות היפהפה. איך מגיעים? ווייז – 'עין קשתות רמת הגולן'. מתארחים במתחם הנופש של קיבוץ אורטל? 20 דקות נסיעה ואתם שם. צריכים עזרה בתכנון הטיול? דברו איתנו, בשביל זה אנחנו פה.

שרית מעיין - מדריכת טיולים

אודות מחברת המאמר
שרית מעיין - מדריכת טיולים

התשוקה של שרית להיות מדריכת טיולים החלה כבר בגיל צעיר. היא גדלה במשפחה של מדריכי טיולים ולמדה על הטבע הישראלי ועל היתרונות בגילוי נפלאות ישראל לילדים ולמבוגרים כאחד. מאז ועד היום, חידדה את כישוריה, וקהל לקוחותיה המשבחים אותה על הידע, המקצועיות והאדיבות שלה.

מאמרים שאולי יעניינו אותך:

רמת הגולן
רמת הגולן – עובדות מעניינות שלא הכרתם
רמת הגולן הוא חבל ארץ ייחודי. הוא עשיר באוצרות טבע מדהימים, ב...
לינה בקיבוץ אורטל
לינה ברמת הגולן
אין ספק שהגולן נכנס ללב ולנשמה של כולנו. יש משהו באווירה של ה...
בילוי זוגי בצפון
בילוי זוגי בצפון רמת הגולן בקיבוץ אורטל
מתי בפעם האחרונה הקדשתם קצת זמן לזוגיות? מתי ביליתם יחד באינ...