שביל אלי כהן

פורסם בתאריך 15.10.23

שביל אלי כהן הוא מיזם הנצחה מרגש שיזם מורה הדרך גיל ברנר לזכרו של המרגל הישראלי המפורסם אלי כהן, שנתפס והוצא להורג בסוריה ב־1965. אורך השביל 75 קילומטרים. הוא מתחיל בחמת גדר שנמצאת מדרום לרמת הגולן ומסתיים בצפון הגולן בסמוך לגבול עם סוריה. לאורך השביל – שמתאים לנסיעה במכונית – פזורות שמונה תחנות. כל תחנה מפגישה את המבקרים עם סיפור החיים הייחודי של אלי כהן.

השביל נחנך ב־2013 ואלפי מבקרים נסעו לאורכו מאז ועד היום והתרגשו גם מהמחווה וגם מהאדם המיוחד שהיה. אחת הנקודות המיוחדות ביותר בשביל עוברת בסמוך לקיבוץ אורטל. אם אתם מתארחים בקיבוץ, אנחנו ממליצים לבקר בה ולהתרשם מגודל המיזם ומחשיבותו. רוצים לנסוע לכל אורך השביל? הינה כל מה שאתם צריכים לדעת.

 

מה מיוחד בשביל אלי כהן?

שביל אלי כהן הוא מיזם ייחודי ששואף לחבר בין המטיילים בגולן ובין המורשת ההיסטורית שלו. המכנה המשותף לחיבור העצום והמרגש הזה והמניע שלו הוא פועלו של אלי כהן ומורשתו והם אלה שמורגשים בכל נקודה ונקודה בשביל ולאורך המסע כולו. אם אתם מתחילים את המסע מדרום לצפון ומבקרים בכל תחנה ותחנה, היכונו לטיול בן שעתיים עד ארבע שעות ואף יותר. היעזרו בווייז כדי להגיע לנקודה הראשונה – או לכל נקודה בדרך – והקלידו 'שביל אלי כהן – נקודה מספר 1, 2,3 וכן הלאה'. שש התחנות הראשונות בשביל נמצאות בדרום הגולן. שתי התחנות האחרונות נמצאות בצפון הגולן בסמוך לקיבוץ אורטל. הן גם הנקודות המרגשות והמיוחדות ביותר. מוכנים להתרגש מהמסע, מהדרך, מהנופים ומהאיש והאגדה? בואו אחרינו לתחנה הראשונה.

שביל אלי כהן

מאתר טור גולן

 

התחנות בשביל אלי כהן

  1. תחנה מספר 1 נמצאת באתר המרחצאות חמת גדר. למה? כיוון ששם התארח אלי כהן כשניסה להתחבב על הקצינים הסוריים ששהו במקום. את התחנה הראשונה מעטר תבליט אבן המציג את המרגלים שנשלחו לתור את הארץ כמתואר בספר במדבר, מחווה מרגשת למרגל הישראלי שנגע בליבנו.
  2. תחנה מספר 2 נמצאת ליד חמת גדר בבית המכס הצרפתי ההיסטורי, היא נקודת הביקורת הסורית. בתחנה תראו את רישיונות המעבר של אלי כהן התלויים על הקיר וכן תצלומי ארכיון וגזרי עיתונים שבהם מאמרים העוקבים אחר גורלו.
  3. תחנה מספר 3 נמצאת בסמוך ליער מבוא חמה בקצה הדרך העולה לרמת הגולן. התחנה נקראת 'מחסום הטנקים' כיוון שאזור זה נחסם בידי הסורים כדי למנוע כניסה של טנקים לגולן. על אחת מאבני המחסום מוצב פסל ארבעת הפרצופים שעליו הכיתוב 'אלי כהן פורץ הדרך'. כל פרצוף פונה לכיוון אחר – רמז לעבודת הריגול המתישה.
  4. תחנה מספר 4 נמצאת בקיבוץ אפיק בין השרידים המטופחים של מועדון הקצינים הסורי שאלי כהן נהג להתארח בו. במקום תמצאו ספסלים הצופים לנוף המרהיב של הכינרת וגם מסבירן ידידותי.
  5. תחנה מספר 5 נמצאת במושב אליעד שקרוי על שם אלי כהן. עיקר התחנה הוא הגלעד הגדול שבה. את הגלעד תמצאו בסמוך לתחנת האוטובוס של הישוב. עליו חקוקה התמצית של הדין שנגזר על אלי כהן בבית הדין הצבאי הסורי ב־1965. ליד הגלעד מוצבים ספסל ומסבירן שמשמיע גם את הקול של נדיה כהן, אלמנת המרגל המפורסם.
  6. תחנה מספר 6 נמצאת בחניון כביש קונטרה בסמוך לכביש הסורי הישן שחיבר בין קונטרה לאל חמה. בחניון מוצב גלעד מאבן בזלת שלצידו נשתלו עצי ברוש גבוהים. מלבד שולחנות הפיקניק תמצאו במקום מסבירן שמשמיע עדויות של אנשי מוסד שעבדו עם אלי כהן. תחנה מספר 6 היא הזדמנות להפסקה פעילה ולארוחה משפחתית מגבשת.
  7. תחנה מספר 7 נמצאת בחזית של בניין המפקדה הסורית בקונטרה. אלי כהן ביקר במפקדה כמה פעמים בכל שנות פעילותו בסוריה. הגלעד המוצב בחזית בניין המפקדה נושא ציטוטים מספר משלי ומספר תהילים. צורתו כצורת מנעול – סמל לעבודת המודיעין המכוונת לפריצת מחסומים נראים ובלתי נראים ולהשגת מידע.
  8. תחנה מספר 8 נמצאת בצפון רמת הגולן, ויש אומרים שהיא התחנה המרגשת ביותר. במקום מוצב פסל המציג את נדיה כהן ואת שלושת ילדיה הממתינים לשובו של אהובם. בסמוך לפסל מוצבים שולחנות פיקניק הצופים לנוף המדהים של רמת הגולן. אם אתם מתארחים בצימרים של קיבוץ אורטל, התחנה השמינית של שביל אלי כהן נמצאת במרחק של עשר דקות נסיעה. אתם מוזמנים לקפוץ אליה, להתרשם מהמסע המדהים שעשה אלי כהן בחייו למען עמו ומולדתו, ולהתרגש עד דמעות.
מצפה קוניטרה

צילום-עדי-פיאדה


 

שבילים הם לפעמים געגועים

שביל אלי כהן הוא אחד השבילים המרתקים והמיוחדים בארץ בכלל ובגולן בפרט. הוא טומן בחובו פליאה וגאווה וגם געגוע ותקווה. קשה לתאר את החשיבות של המסע שעשה אלי כהן בחייו למען עמו – למעננו – וקשה עוד יותר לתאר את המיזם שהוקדש לזכרו. אם גיבורים עדיין נוגעים לליבכם ומרגשים אתכם, אתם מוזמנים לפגוש אותם לצד אבני הדרך המסמלים את חייהם. ואבני הדרך של שביל אלי כהן, הן מקום טוב להתחיל בו.

 

שרית מעיין - מדריכת טיולים

אודות מחברת המאמר
שרית מעיין - מדריכת טיולים

התשוקה של שרית להיות מדריכת טיולים החלה כבר בגיל צעיר. היא גדלה במשפחה של מדריכי טיולים ולמדה על הטבע הישראלי ועל היתרונות בגילוי נפלאות ישראל לילדים ולמבוגרים כאחד. מאז ועד היום, חידדה את כישוריה, וקהל לקוחותיה המשבחים אותה על הידע, המקצועיות והאדיבות שלה.

מאמרים שאולי יעניינו אותך:

עין צנובר (גן ראובן)
5 מעיינות ברמת הגולן
אחת ההנאות הגדולות ביותר בקיץ הישראלי החם היא טבילה מרעננת ב...
רמת הגולן
רמת הגולן – עובדות מעניינות שלא הכרתם
רמת הגולן הוא חבל ארץ ייחודי. הוא עשיר באוצרות טבע מדהימים, ב...
מסלולי ריצה מומלצים בצפון
מסלולי ריצה מומלצים בצפון
אם אתם מחפשים חוויה ריצה מהנה, מאתגרת ויפהפייה, כנסו לאוטו וס...